Ανάμεσα στους τοίχους, του Laurent Cantet (2008)
Posted by walk2geographies under Ανθρωπογεωγραφία-ΙΙ, Αστική Γεωγραφία, Εργασίες στην Ανθρωπογεωγραφία-ΙΙ, Εργασίες στην Ευρωπαϊκή Μετανάστευση, Εργασίες φοιτητών/φοιτητριών, Ευρωπαϊκή Μετανάστευση, κινηματογραφικές ταινίες, πόλεις | Ετικέτες: πόλεις, Αστική Γεωγραφία, Ανθρωπογεωγραφία-ΙΙ, Ευρωπαϊκή Μετανάστευση, Πολιτική Γεωγραφία, κοινωνικός αποκλεισμός |
Leave a Comment
από το βιβλίο του François Bégaudeau, Entre les murs, (Editions Gallimard, Verticales 2006).
Η ταινία «Ανάμεσα στους τοίχους» του Laurent Cantet (2008), παρουσιάζει ένα σχολείο σε ένα από τα γκέτο, τις εργατικές κατοικίες της Γαλλίας με μαθητές παιδιά-μετανάστες δεύτερης γενιάς. Το σχολείο αναπαριστά ένα μικρόκοσμο που αντιπροσωπεύει τη γενικότερη κοινωνία του γαλλικού κράτους. Στη διάρκειά της κουλτούρες και συμπεριφορές έρχονται σε αντιπαράθεση σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ανάμειξης εθνοτικών ομάδων, ενώ αναδεικνύονται προβλήματα που γεννά η μετανάστευση και οι συνέπειές της: φυλετικές διακρίσεις που τις εντείνει και το σχολικό περιβάλλον, έλλειψη προγραμμάτων για άμβλυνση ανισοτήτων που δημιουργεί η κοινωνική κατάσταση, μέσω της εκπαίδευσης θεσμοθετείται η διαφορετικότητα, η κοινωνική ανισότητα κ.α.( Ανάμεσα στους τοίχους) Ειδικότερα από την οπτική των εκπαιδευτικών βλέπουμε ότι οι καθηγητές που διορίζονται σε σχολεία περιοχών-γκέτο το θεωρούν καταδίκη ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν αντέχουν τη συμπεριφορά των μαθητών, καθώς δεν είναι σε θέση να την ελέγξουν και να τη διαχειριστούν, ξεσπούν και εγκαταλείπουν την αίθουσα. Δείχνουν θέληση και είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν κάθε μαθητή που ενδιαφέρεται να μάθει αλλά αγανακτούν από τις αντιδράσεις ορισμένων από αυτούς.
Από την άλλη, οι καθηγητές σε τέτοιου είδους σχολεία, θέλοντας ή μη, αντιπροσωπεύουν τον κυρίαρχο λόγο, δεδηλωμένο ή υπονοούμενο ο οποίος επιχειρηματολογεί υπέρ της ευθύνης και ενοχής των κοινωνικά αποκλεισμένων, έναντι του κατώτερου των μαθητών-μεταναστών, των «απόβλητων» (Λαφαζάνη 1997:69-76). Θεωρούν τα παιδιά κοινωνικά αποκλεισμένα άτομα (καθηγητής: «Πάτε στο κέντρο; Είναι 4 στάσεις του μετρό μακριά από τη γειτονιά σας») αλλά τα ίδια υπερασπίζονται το δικαίωμά τους να είναι ίσοι μεταξύ ίσων πολιτών (μαθήτρια: Μα φυσικά! Εγώ πηγαίνω συνέχεια!»).
Οι μαθητές βιώνουν καθημερινά την περιθωριοποίηση και τον κοινωνικό αποκλεισμό από τους ίδιους τους καθηγητές τους και αισθάνονται την κοινωνική αδικία ενώ καλλιεργείται φόβος από μέρους των καθηγητών για να κερδηθεί σεβασμός. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα παίρνουν τη δικαιοσύνη στα χέρια τους προσπαθώντας να υπερασπιστούν τον εαυτό τους εφόσον κανείς δεν το κάνει γι’ αυτούς. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι είναι άτομα με δυνατότητες και γνώση του ποιοί είναι και ποια είναι η θέση τους μέσα στην κοινωνία καθώς και το ποιά είναι η άποψη της κοινωνίας γι’ αυτούς. Δε μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι τα ίδια τα παιδιά αποκαλούν το μέρος όπου ζουν «γκέτο», μια λέξη ιδιαίτερα φορτισμένη με αρνητική έννοια. Συνεπώς η διαδικασία συγκρότησης κοινωνικής ταυτότητας είναι μια κοινωνική κατασκευή την οποία και αντιλαμβάνονται τα παιδιά που φοιτούν σε τέτοιου είδους σχολεία. [“La Haine” του Mathieu Kassovitz (1995)] . Στην ταινία αναπαριστάται το μοντέλο μεταναστευτικής πολιτικής της Γαλλίας, το λεγόμενο αφομοιωτικό, δίκαιο της επικράτειας ή του χώματος, του εδάφους (jus solis). Πρόκειται για το δεύτερο από τα δύο ευρωπαϊκά μοντέλα ένταξης ενσωμάτωσης των μεταναστών κατά το οποίο δεν προβλέπονται συλλογικότητες -κοινότητες σε εθνοπολιτισμική βάση. Συναλλάσσεται με/και ενσωματώνει τους εθνοτικά διαφορετικούς ατομικά, ενώ το κάθε άτομο έχει δικαίωμα στη διαφορετικότητά του αλλά αυτό, θεωρητικά, δεν αφορά το κράτος. Όλα τα άτομα παρακολουθούν το γαλλικό ενιαίο σχολείο, (école laïque), το οποίο δεν θρησκεύεται, ενώ, παραμένει μία ημέρα την εβδομάδα χωρίς σχολείο, ώστε να την διαθέσει η οικογένεια του μαθητή, κατά τις αντιλήψεις της, στη θρησκευτική του διαπαιδαγώγηση. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, η Γαλλία υιοθέτησε κάποιες τροποποιήσεις στον κώδικα ιθαγένειάς της, που την πλησίασαν κάπως στο πολυπολιτισμικό μοντέλο.
Όσον αφορά το χώρο, το γκέτο αποτελεί έναν κοινωνικά αποκλεισμένο χώρο, όπως και το σχολείο. Είναι μια προσπάθεια δηλαδή, αντιστοίχισης του προβλήματος με έναν τόπο ώστε να εντοπίζουμε καλύτερα το πρόβλημα, εφόσον όταν το περιφράξουμε τότε μπορούμε να το κατανοήσουμε , άρα και να το διαχειριστούμε και να το ελέγξουμε πιο εύκολα. Επιπλέον, μπορούμε να διαπιστώσουμε το ποιος είναι κοινωνικά αποκλεισμένος ή ποιος πρόκειται να γίνει, αν εμπίπτει ή δεν εμπίπτει δηλαδή στο συγκεκριμένο πρόβλημα. Ως αποτέλεσμα, δημιουργούνται χωρο-κοινωνικές διαφοροποιήσεις (κέντρο-γκέτο) αποκτώντας και τα άτομα ένα «ανήκειν»-στίγμα του κοινωνικά αποκλεισμένου και περιθωριοποιημένου εφόσον μέρα με τη μέρα γίνονται περισσότερο άλλοι και λιγότερο δικοί μας, ζώντας αλλού, πηγαίνοντας σε άλλους γιατρούς, αποκτώντας διαφορετικές συνήθειες, διαφορετικούς τρόπους διασκέδασης, ντυσίματος, μέχρι και διαφορετική γλώσσα (Λαφαζάνη 1997:69-76). Βλέπουμε σε μια σκηνή τα παιδιά να αντιδρούν στη γλώσσα τη διδασκαλία της οποίας τους «επιβάλει» ο καθηγητής τους, μια γλώσσα επίσημη εθνική η οποία μάλλον αναδεικνύει παρά αμβλύνει τις διαφορές. Οι μετανάστες με την εγκατάστασή τους σε έναν τόπο, όπως είναι φυσικό, δεν αμελούν παντελώς τη μητρική τους γλώσσα και τον πολιτισμό τους, αλλά ενσωματώνουν λέξεις και συνήθειες στην αντίστοιχη που επικρατεί στη χώρα υποδοχής. Είναι απόλυτα λογικό έτσι, οι μαθητές-μετανάστες να θεωρούν τη γλώσσα που τους διδάσκεται «ξένη», μια γλώσσα που θα τους χρησιμεύσει ,ωστόσο, στη μετέπειτα ζωή τους απλά δεν είναι σε θέση να το κατανοήσουν τη δεδομένη στιγμή (Μαθητής: «Ποιοι μιλούν τη γλώσσα που μας διδάσκετε… μήπως οι επιτηδευμένοι αστοί του μεσαίωνα;»)
Δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι κοινωνικό αποκλεισμό έχουμε από τη στιγμή που οι κοινωνικά αποκλεισμένοι αρχίζουν να εμφανίζονται ως πρόβλημα και απειλή για την κοινωνία(Λαφαζάνη1997:69-76). Στην ταινία αποκλεισμό εκτός του άλλων, υφίσταται και ατομικά ο Σουλεϊμάν, αντιδραστικός μαθητής τον οποίο και αναγκάζονται να απομονώσουν από το σχολείο εξαιτίας της συμπεριφοράς του. Έτσι ο Σουλεϊμάν αποτελεί έναν κοινωνικά αποκλεισμένο μέσα σε έναν χώρο επίσης κοινωνικά αποκλεισμένο, όταν ο ίδιος αποκτά ένα «ανήκειν»-στίγμα, αυτό του αντιδραστικού ατόμου.
Βιβλιογραφία-Πηγές
Λαφαζάνη, Δώρα, «Χώρος & Κοινωνικές Σχέσεις, Χώρος & Κοινωνικός Αποκλεισμός», στο Σύγχρονα Θέματα, 1997, τεύχος , σσ. 69-76
Εργασία της Στεφανίας Λαζαρίδου, για το μάθημα “Ευρωπαϊκή Μετανάστευση”, Απρίλιος 2010.
Blog Archive
-
▼
2010
(62)
-
▼
May
(9)
- Σάϊ Σέπαρντ & Τζότζεφ Τσάϊκιν -Θεατρικό. (2)
- Σάϊ Σέπαρντ & Τζότζεφ Τσάϊκιν -Θεατρικό.
- Νick b Γ. Σουρής) 19ος αιώνας !Ποιός είδε κράτος...
- The 12 Planets - Οι Δωδεκα Πλανητες
- Ανάμεσα στους τοίχους, του Laurent Cantet (2008)
- Και σ΄ ανώτερα!
- tΤΟ ΜΗΤΡΩΟΝ ΤΟΥ ΙΛΙΣΟΥ ΚΑΙ Η ΖΩΦΟΡΟΣ ΑΥΤΟΥ
- The Humours of Ballyloughlin - Planxty live 1973
- AGROTERA Πρακτικά Αρχαιολογικής Εταιρείας 1897 (απ...
-
▼
May
(9)
Popular Posts
-
Έτσι, κανείς άλλος δεν ξέρει διαλέκτους θεωρώ ...... για τη γλώσσα Αρχαία Macedonian εδώ είναι η αρχαιότερη γραφή που βρέθηκαν στη Μακεδονία...
-
Ευαγγελία Ναζίρη Η Ευαγγελία εργαζόμενη στον ΟΣΕ Μπάνιο στην Σαλαμίνα Χριστούγεννα Ο δεύτερος ιός Νίκος Ναζίρης Ποτίζοντας στον κήπο του σπι...
-
Egyptian Book of the Dead (συνέχεια απο κάτω) "..Αλλά παράλληλα, όπως και για τη γενετήσια πράξη, ο πολιτισμός μας, πολιτισμός πλαστικ...
-
ΟΡΆΜΑΤΑ ΚΑΙ ΘΆΜΑΤΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ ΜΕΤΑΓΡΑΦΉ ΑΓΓΕΛΟΥ Ν. ΠΑΠΑΚΏΣΤΑ ΑΘΗΝΑ 1999 Σελ.154 192 στο κείμενο Σημειώνω και ένα ...
-
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΞ ΤΩΝ ΣΗΜΑΣΙΩΝ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ Α α άλφα - a alfa a = ανθρωπος. anthropos [man,person] ΚΩΔΙΚΕΣ ΣΥΜΑΣΙΕΣ : Aνθρωπος- Αρχ...
-
Πυρρίχιος: Ο Πολεμικός χορός των αρχαίων Ελλήνων Για την δημιουργία του πολεμικού αυτού χορού των αρχαίων Ελλήνων, υπάρχουν τρεις μυθικές εκ...
-
Θέα απ το σπίτι στην Αιγινα που έμενε ο Νίκος η προτομή του Νίκου στη παραλία της αύρας Το σπίτι στην Αίγινα και τα λαξευμένα σκαλιά στον βρ...
-
Bodhisattva Maitreya border "0" αποσπάσματα "(...) Η Πράζνα Παραμίτα εκφράζει μια κατάσταση μέθης με το Ανέθιστο, και ταυτόχ...
-
Μπέρτολτ Μπρεχτ Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια Πορτραίτο του Μπέρτολτ Μπρεχτ το 1948. Άγαλμα του Μπέρτολτ Μπρεχτ στην πλατε...