... "..Βασική ιδέα του Πλωτίνου για τον κόσμο της πραγματικότητος είναι η διάκριση του τελευταίου αυτού σε τρία επίπεδα, μεταξύ των οποίων υπάρχει συνεχής ροή επικοινωνίας που τους εξασφαλίζει μιαν αδιάσπαστη ενότητα. Τα επίπεδα αυτά, που ο Πλωτίνος τα ονομάζει "υποστάσεις", καθόσον το ένα υφίστατε στο άλλο, καθόσον το ένα υπο-στηρίζει το άλλο, είναι τρία: το εν, ο νους, και η ψυχή. Μεταξύ τους υπάρχει μια οντολογική ιεράρχηση, υπό την έννοιαν ότι η μια υπόσταση δεν προηγείται μόνο χρονικώς της άλλης, αλλά είναι, επίσης, η δημιουργική αιτία και, συγχρόνως, ο λόγος ύπαρξης της άλλης υπόστασης.
..Ειδικότερα, η ανώτατη οντότητα στην ιεραρχία της πραματικότητας είναι του εν, το οποίο ταυτίζεται με το ύψιστο αγαθό και τον θεό. Είναι η πρώτη αρχή από την οποίαν προήλθαν τα πάντα. Υπερέχει όλων των όντων, καθόσον, κατ'αντίθεσιν προς αυτά, που είναι σύνθετα κα χαρακτηρίζωνται από την πολλαπλότητα, εκείνο κλείνει μέσα του την απόλυτη, την αυθεντική ενότητα και απλότητα, πράγμα που το κάνει αύταρκες και τέλειο. Κάτι που είναι σύνθετο δεν μπορεί να είναι, κατ΄ανάγκην τουλάχιστον, τέλειο, γιατί, καθώς η προβαλλόμενη τελειότητα του εξαρτάται από τα συστατικά του, αν απωλεσθεί κάποιο από αυτά, θα χαθεί μαζί και η τελειότητα του πράγματος αυτού. Συγχρόνως, το εν δεν έχει όρια, είναι άπειρο, απροσδιόριστο.
..Η άποψη αυτή του Πλωτίνου φαίνεται ν'αντιφάσκει προς την παραδοσιακή εκείνη αντίληψη των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, σύμφωνα με την οποίαν η τελειότητα ενός όντος είναι συνυφασμένη με τον αυστηρό καθορισμό των ορίων της.
Ο Παρμενίδης, ορισμένως, υποστήριζε ότι μια οντότητα χωρίς όρια, αόριστα σχηματισμένη είναι ελαττωματικη. Και ο Πλάτων, αργότερα, και οι πνευματικοί επίγονοί του αντιδιέστειλαν το ον προς το γίγνεσθαι. Το ον έχει σαφή και καθαρά όρια. Το γίγνεσθαι, όντας σε ακατάπαυστη ροή, χασρακτηρίζεται από εγγενή απειρία και απροσδιοριστία των μορφών του.
Το ον είναι τέλειο, το γίγνεσθαι όχι.
Για τον Πλωτίνο, το εν, ασφαλώς ως εκ της απειρίας του, δεν θα ήταν τέλειο, αν ήταν ον.
Αλλά το εν δημιούρησε το ον και, πέρα από το γεγονός ότι ο δημιουργός δεν μπορεί να εξισωθεί με το δημιουργημά του, "δημιουργώντας το το άφησε έξω από τον εαυτό του"
Το εν δεν ταυτίζεται με το ον, αλλά το υπερβαίνει. Ως εκ τούτου, η τελειότητά του δεν μπορεί να εκτιμηθεί με τα μέτρα του όντος. Έτσι, κατ΄αντίθεσιν προς μιαν οντότητα που έχει ανάγκη από σαφή μορφή και όρια για να μην είναι ελλιπής, το εν, μολονότι άπειρο, είναι τέλειο, επειδή, ως απολύτως απλό και αύταρκες, δεν έχει ανάγκη από όρια."
ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ Ν. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ
"ΜΑΓΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΠΛΩΤΙΝΟΥ
Εκδ. ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
Blog Archive
-
▼
2009
(98)
-
▼
May
(16)
- Tι τραγούδι να σου πω - Ενδελέχεια lyrics created ...
- telos panton
- ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΔΙΑΦ[Ω]ΡΑ
- ΠΛΩΤΙΝΟΣ και η τελειότητα του όντος
- Ikaria 329 και ο Πλωτίνος 204, 205,μετά Χριστόν
- ΜΑΤΑΘΑΝΑΤΙΕΣ ΔΟΞΑΣΙΕΣαπόσπασμα ερμικών κειμένων
- 4. ΜΑΓΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΊΩΣΗ
- III.ΤΟ ΦΥΣΙΚΌ ΚΑΙ ΤΟ ΝΤΑΡΜΙΚΌ ΣΏΜΑ ΤΟΥ ΒΟΎΔΔΑ
- Το "εγώ" και η ανάσταση απο αυτό το 'ΕΓΩ'
- Το "Περασμα" του Trynga Tylku
- ΜΕΤΑΘΑΝΑΤΙΕΣ ΔΟΞΑΣΙΕΣ Nikolai Berdaev
- Π.Π.sutra69
- No title
- Π.Π. s125
- IV ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΤΕΛΕΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ SUT/55
- και μη χοιρότερα
-
▼
May
(16)
Popular Posts
-
Έτσι, κανείς άλλος δεν ξέρει διαλέκτους θεωρώ ...... για τη γλώσσα Αρχαία Macedonian εδώ είναι η αρχαιότερη γραφή που βρέθηκαν στη Μακεδονία...
-
Ευαγγελία Ναζίρη Η Ευαγγελία εργαζόμενη στον ΟΣΕ Μπάνιο στην Σαλαμίνα Χριστούγεννα Ο δεύτερος ιός Νίκος Ναζίρης Ποτίζοντας στον κήπο του σπι...
-
Egyptian Book of the Dead (συνέχεια απο κάτω) "..Αλλά παράλληλα, όπως και για τη γενετήσια πράξη, ο πολιτισμός μας, πολιτισμός πλαστικ...
-
ΟΡΆΜΑΤΑ ΚΑΙ ΘΆΜΑΤΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ ΜΕΤΑΓΡΑΦΉ ΑΓΓΕΛΟΥ Ν. ΠΑΠΑΚΏΣΤΑ ΑΘΗΝΑ 1999 Σελ.154 192 στο κείμενο Σημειώνω και ένα ...
-
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΞ ΤΩΝ ΣΗΜΑΣΙΩΝ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ Α α άλφα - a alfa a = ανθρωπος. anthropos [man,person] ΚΩΔΙΚΕΣ ΣΥΜΑΣΙΕΣ : Aνθρωπος- Αρχ...
-
Πυρρίχιος: Ο Πολεμικός χορός των αρχαίων Ελλήνων Για την δημιουργία του πολεμικού αυτού χορού των αρχαίων Ελλήνων, υπάρχουν τρεις μυθικές εκ...
-
Θέα απ το σπίτι στην Αιγινα που έμενε ο Νίκος η προτομή του Νίκου στη παραλία της αύρας Το σπίτι στην Αίγινα και τα λαξευμένα σκαλιά στον βρ...
-
Bodhisattva Maitreya border "0" αποσπάσματα "(...) Η Πράζνα Παραμίτα εκφράζει μια κατάσταση μέθης με το Ανέθιστο, και ταυτόχ...
-
Μπέρτολτ Μπρεχτ Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια Πορτραίτο του Μπέρτολτ Μπρεχτ το 1948. Άγαλμα του Μπέρτολτ Μπρεχτ στην πλατε...